I dag karlegges behovet for vedlikehold av jernbane ved manuell inspeksjon. Grunnlaget for å planlegge og prioritere vedlikeholdsarbeid er ofte tynt. Dette resulterer ofte i at vedlikeholdsarbeid utføres vilkårlig og ikke hvor skoen trykker mest. Eksempelvis utgjør Bane Nor sitt jernbanenettverk 4200 km med spor. I 2018 ble vedlikeholdsetterslep utpekt som en medvirkende årsak til utfordringer med punktlighet og regularitet. Fra 2017 til 2018 ble anslaget for etterslepskostnaden oppjustert fra 18 mrd til 19 mrd kroner. I 2019 brukte Bane Nor 2934 mill. kroner på fornyelse av jernbanen, men de anslår samtidig at 3,5 mrd kroner må brukes årlig på fornyelse og vedlikehold for å opprettholde standarden og unngå økt etterslep. Bevilgningene til vedlikehold økes, og det jobbes med å sikre at midlene prioriteres til vedlikeholdsprosjekter som gir størst effekt.
Med et større beslutningsgrunnlag og smartere arbeidsflyt, skal TOML bidra til at jernbaneoperatører som Bane Nor:
effektiviserer sine vedlikeholdsrutiner
optimaliserer sin allokering av midler til vedlikehold
reduserer sitt vedlikeholdsetterslep
Samarbeid
TOML-prosjektet er 80 % finansiert av FORREGION Viken. FORREGION er et program satt i kraft av Forskningsrådet med det mål å:
mobilisere næringslivet til å ta i bruk forskningsbasert innovasjon i sitt innovasjonsarbeid
bidra til å øke verdiskaping, konkurransekraft og omstillingsevne i næringslivet
bygge forskningskapasitet i universitets- og høgskolesektoren på områder der næringslivet har behov
ByggTrafikk har valgt Institutt for bygg- og miljøteknikk ved NTNU som sin FoU-samarbeidspartner. Instituttet besitter ekspertise på skjæringspunktet mellom jernbaneteknikk og digitalisering.